Vier tips om je bedrijf en het moederschap in balans te houden

De spagaat tussen je business en moeder zijn: hoe doe je dat?

Een belangrijke klant belt terwijl je net je dreumes aan het voeren bent. Of je puber appt dat zijn fietsband lek is als je net een meeting in wil gaan. Of je hebt bedacht dat je nog wat wil werken in de avond, maar in de praktijk val je in slaap achter de laptop. Herkenbaar? Je eigen bedrijf runnen, is al een flinke uitdaging. Als daar dan ook nog het moederschap bij komt, is de balans bij veel Momtrepreneurs ver te zoeken. Daarom gingen we op zoek naar de vier ultieme tips om je bedrijf en het moederschap in balans te houden. Spoiler alert: het draait allemaal om selfcare. 

1 | Plan zoveel mogelijk: een leeg hoofd betekent rust

Als Momtrepreneur moet je ontzettend veel ballen in de lucht houden. Hierdoor voelt het soms alsof je hoofd op ontploffen staat. Plan daarom zoveel mogelijk: werkgerelateerde afspraken, huishoudelijke taken, dingen die gekocht moeten worden en andere to do’s. Alles wat er maar door je hoofd schiet waardoor je niet meer in het moment leeft. Waardoor je maar met helft van je aandacht bij het werk bent of met een half oor naar je kinderen luistert.

Plan alles vervolgens in blokken bij elkaar. Dus een blok huishouden, een blok mail afhandelen en een blok sport bijvoorbeeld. Hierdoor kun je, wanneer er een mail binnenkomt, denken: daar kijk ik vanavond naar. Dat geeft meteen rust.

Er zijn allerlei soorten planners waarmee je alles wat er in je leven speelt een plekje kunt geven. Weekplanners, familieplanners en magneetplanners bijvoorbeeld. In deze blog delen we vijf verschillende soorten handige planners voor werk, gezin en al het andere waar je mee dealt als Momtrepreneur. Daarnaast kwamen we deze praktische Whiteboard Weekplanner laatst tegen bij de Hema. Ideaal om alle familie afspraken op te schrijven én van die kleine to do’s. Die willen we je natuurlijk niet onthouden!

Foto: Sebastian Voortman via Pexels

Wees eens eerlijk: hebben je kinderen er wat aan als jij je uitgeblust door de dagen sleept?

2 | Neem genoeg tijd voor JOU

Wees eens eerlijk: hebben je kinderen er wat aan als jij je uitgeblust door de dagen sleept? Als je nauwelijks de energie hebt om met ze te spelen of naar ze te luisteren? Of dat je partner alleen nog maar de gestreste en geïrriteerde versie van jou te zien krijgt? Nope, daar schiet niemand iets mee op. En jij zelf al helemaal niet. Zorg er daarom voor dat er elke dag genoeg momenten zijn voor JOU. Al is het maar dat ene kleine ogenblik waarop je rustig je kop koffie drinkt. Of tijdens je wandeling naar de opvang of school bijvoorbeeld.

Zegt er nu een stem in je hoofd heel hard: maar dat KAN toch helemaal niet?! Trust us: dat kan wel. Als jij duidelijk met je partner afspreekt dat je elke dag even een wandelingetje nodig hebt, dan gaan jullie dat echt wel regelen. Het gaat erom dat je duidelijk je grenzen en behoeftes aangeeft. En kinderen snappen dat ook echt wel: mama is nu even niet beschikbaar. Bovendien is het belangrijk om ook aan je kinderen te leren dat het goed en normaal is om tijd voor jezelf te nemen.

Dus, wanneer boek jij dat weekendje of nachtje weg? Op een plek waar je echt even helemaal tot rust kunt komen. En misschien nog wel belangrijker: waar je net zo lang kunt uitslapen als je wil. Bij Natuurhuisje vind je allerlei soorten vakantiehuisjes middenin de natuur, van pipowagen tot luxe villa met jacuzzi. Boek er samen eentje met vriendinnen. Of, misschien wel de ultieme selfcare, gun jezelf een heel weekend met… jezelf.

3 | Laat je inspireren

Soms heb je gewoon even een voorbeeld nodig. Van een inspirerende powervrouw die ook worstelt met de balans tussen een eigen bedrijf en het moederschap. Of van iemand die zijn of haar leven anders inricht dan de meest mensen en je daarom inspireert. Boeken kunnen ook voor heel veel herkenning en inspiratie zorgen. In Overprikkeld brein van Charlotte Labee lees je bijvoorbeeld alles over hoe het altijd ‘aan staan’, prikkels via (social) media en prestatiedruk ervoor zorgen dat onze hersenen overprikkeld raken. Je leert onder andere symptomen van overprikkeling te herkennen en krijgt handvatten om je brein en leven weer in balans te krijgen. Of lees onze blog over het boek Veranderen voor luie mensen van Momtrepreneur-spreker Ayca Szapora en Paul Smit waarin je onder andere leest hoe je je brein slim kunt inzetten in je business én privéleven.

Prik vervolgens al deze foto’s van inspirerende powervrouwen, quotes uit interessante boeken en andere dingen die je inspireren op een groot prikbord. Zo creëer je een mega moodboard dat voor herkenning zorgt en een energieboost geeft op moeilijke momenten. You can do this!

 

Koop Overprikkeld Brein als e-book, luister via Storytel of:

Koop Veranderen voor luie mensen als e-book, luister via Storytel of:

4 | Stop met vergelijken

Iedereen is anders en geen situatie is precies hetzelfde. De ene moeder werkt bijvoorbeeld weekenddiensten en kan daardoor vaker meehelpen op school. De andere moeder kan juist weer een schoolexcursie naar het restaurant waar ze werkt regelen. De één werkt fulltime om in balans te blijven en de ander vindt één dag werken al meer dan genoeg. Jezelf vergelijken met andere Momtrepreneurs heeft dus geen enkele zin. Wat jij doet, is genoeg.

In deze blog staan affiliate links. Mocht je via zo’n link iets kopen, dan krijgen wij een kleine commissie. 

Menu