Favourite book: Veranderen voor luie mensen

Veranderen voor luie mensen

Toen we de multigetalenteerde neurowetenschapper, cognitief psycholoog en bedrijfskundige Ayca Szapora hoorden spreken tijdens de Momtrepreneur Day op 12 mei in Zwolle gingen we AAN! Op een grappige, slimme en vooral effectieve manier vertelde ze precies hoe ons brein werkt. En hoe je hier in je bedrijf, maar ook in je persoonlijke leven op in kunt spelen. Samen met filosoof en cabaretier Paul Smit schreef ze het boek ‘Veranderen voor luie mensen’ (2020) hierover. Wist je bijvoorbeeld dat als een lettertype – op Instagram bijvoorbeeld – moeilijk te lezen is, je brein denkt: de inhoud zal dan ook wel moeilijk zijn, ik sla over? Nee? Ik ook niet en ik was meteen geïntrigeerd. Ik las ‘Veranderen voor luie mensen’ in één ruk uit. Mijn belangrijkste inzichten die jij kan gebruiken in je business:

Communiceren voor luie mensen

Wat Ayca en Paul vooral willen overbrengen in dit boek, is dat als je weet hoe je brein werkt er veel puzzelstukjes op hun plek vallen. Weten dat het overgrote deel van alles dat het brein doet onbewust gebeurt bijvoorbeeld. Dit onbewuste deel van ons brein verwerkt informatie met 11.200.000 bits per seconde. Dit is niet te vergelijken met de beste computers op aarde. Ondanks dat bijna alles onbewust gebeurt, denken we toch dat we perfecte controle hebben over alles wat we doen. “Als een sportjournalist die denkt dat het verloop van de wedstrijd plaatsvindt dankzij zijn aansturing. Door de wijze waarop ons brein functioneert, zijn mensen verhalenmakers. We zoeken continu naar verklaringen voor ons gedrag, gevoelens en keuzes, terwijl we eigenlijk niet weten waarom we doen wat we doen.”

Afbeeldingen worden 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst

Deze kennis kun je gebruiken in de communicatie naar klanten:

    • Hou het eenvoudig: We noemden het al eerder: als een lettertype moeilijk te lezen is denkt het brein: de inhoud zal dan ook wel moeilijk zijn.
    • Hou het kort: uit veel onderzoeken blijkt dat mensen geen ellenlange e-mails en rapporten lezen. Denk daarom altijd bij elke mail die je stuurt hoe het korter kan. En besef dat je tijd en energie van de lezer vraagt.
    • Regel van drie: bij drie keuzemogelijkheden vindt het brein het fijn om te kiezen en heeft het geen keuzestress. Verkoop je diensten? Biedt dan drie soorten pakketten aan. Verkoop je producten? Geef dan drie mogelijkheden om uit te kiezen.
    • Afbeeldingen worden 60.000 keer sneller verwerkt dan tekst. Eén afbeelding, één boodschap en één call to action geven je daarom het beste resultaat. Heb je geen afbeelding? Probeer wat je wil zeggen dan te visualiseren.
    • Vertel een verhaal: omdat mensen van nature verhalenvertellers zijn, werkt het heel goed om je boodschap over te brengen met veel voorbeelden die je op een verhalende manier vertelt. Hierdoor gaat je boodschap leven, wordt die begrijpelijker én beter onthouden.

Mensen die sporten voordat ze gaan werken zijn 23 procent productiever

Veranderen voor luie mensen

Vervolgens komen verschillende manieren waarop je optimaal kunt functioneren aan bod. Zorg bijvoorbeeld voor genoeg slaap en ga sporten: mensen die sporten voordat ze gaan werken zijn 23 procent productiever. Maar goed, dit weten we natuurlijk allemaal wel. We gaan door naar het meest interessante gedeelte én de kern van het boek: hoe kun je je gedrag veranderen? Zodat je wel naar de sportschool gaat. Of wel pauze neemt tijdens je werk. Enkele highlights:

    • Passie: als je passie voor iets voelt, gaat verandering gemakkelijker.
    • Urgentie: loop je vast, lijd je of zie je geen andere uitweg meer, dan ontstaat er urgentie. De meest heftige momenten uit je leven brengen gedragsverandering teweeg.
    • De als > dan techniek: hiermee train je de hersenen om een nieuwe gewoonte aan te leren. Bijvoorbeeld: als ik een kop koffie neem, dan neem ik ook een glas water. Als het maandag 20 uur is, dan ga ik tennissen.
    • Aanpassen van de omgeving: wil je dat je werknemers meer opstaan van hun bureau: haal de prullenbakken bij elk bureau weg en zet een gezamenlijke prullenbak neer. Wil je meer sporten? Zorg dat je sporttas al klaarstaat bij de deur. Meer fruit eten? Zet dan een fruitschaal neer: mensen met een fruitschaal blijken statistisch slanker dan mensen zonder fruitschaal.
Conclusie

Altijd al willen weten waarom het zo moeilijk is om zoet en vet eten te weerstaan? Of waarom je nieuwsbrief minder goed gelezen wordt dan je eigenlijk zou willen? Of hoe je je creativiteit nog meer kan triggeren? Dan is ‘Veranderen voor luie mensen’ echt iets voor jou. Voor mij heeft dit boek in ieder geval al voor veel gedragsveranderingen gezorgd. Zo staat er nu een gloednieuwe fruitschaal pontificaal in de woonkamer, zijn mijn mails véél korter en gebruik ik dat irritante lettertype op Instagram niet meer. Sowieso vind ik het een geruststellend idee waarom sommige dingen die je graag wil niet altijd lukken, gewoon wordt veroorzaakt door de manier waarop ons brein in elkaar zit.

Nieuwsgierig geworden? Koop ‘Veranderen voor luie mensen’ dan nu bij Bol.com. Ook is het boek te beluisteren op Storytel.

In deze blog staan affiliate links. Mocht je via zo’n link iets kopen, dan krijgen wij een kleine commissie. 

Menu