Meer geld verdienen met het werk waar je van houdt
Vrouwen minder goed in onderhandelen dan mannen? Onzin! Dat vinden wij in ieder geval. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen hebben in wat jij te bieden hebt én het toepassen van een paar slimme onderhandeltrucs. In dit artikel vind je 11 tips voor succesvol onderhandelen als vrouwelijke ondernemer. Ook raden we drie toffe boeken aan over onderhandelen, voor wie nog verder de diepte in wil. Meer geld verdienen is hierna een logisch gevolg ;-)
Het was laatst ook weer in het nieuws: de loonkloof tussen mannen en vrouwen is nog steeds groot. Ook tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers. En dit triggerde ons meteen. Uit de Genderscan Ondernemerschap van het CBS uit 2020 blijkt dat 52,1 procent van de vrouwelijke zzp’ers financieel onafhankelijk is tegenover 77,4 procent van de mannelijke zzp’ers. Met financieel onafhankelijk wordt in dit onderzoek bedoeld dat je netto inkomen gelijk of hoger is dan het netto minimumloon. Bij zelfstandigen met personeel (zmp’ers) is het verschil minder groot: 81 procent van de vrouwelijke zmp’ers zijn financieel onafhankelijk versus 90,5 procent van de mannen.
Kortom: tijd om eens goed te kijken naar hoe jij onderhandelt met een nieuwe opdrachtgever of leverancier. Er valt altijd wel iets aan te scherpen toch?
[/us_iconbox][us_separator show_line=”1″ line_width=”30″]Geef nooit korting! Vraagt een opdrachtgever er wel om? Buig het dan om naar een ander extraatje waar jullie beiden tevreden mee zijn.
1 | Bepaal je minimumtarief
Bepaal wat je minimaal moet verdienen om te kunnen leven zoals jij wil. Als je even googelt, vind je verschillende manieren waarop je dit kunt doen. En nu een belangrijke: zorg ervoor dat je nooit onder dit tarief komt. Nooit, oké? Ook niet voor die ene vriendin of om ergens binnen te komen. Weet wat je waard bent en sta hier ook voor.
Kom je tijdens een onderhandeling toch op een lager tarief uit? Dan zijn jullie waarschijnlijk geen goede match en kun je beter stoppen.
2 | Wat is jouw toegevoegde waarde?
We hadden het er net ook al even over: wat kun jij wat anderen in je branche niet kunnen? Wat voeg jij toe? Wees je hier bewust van en durf er ook een passende prijs voor te vragen.
Maar: je kan natuurlijk wel praten over hoe goed je bent; daarnaast is het ook handig dat opdrachtgevers dit zelf kunnen ervaren. Bijvoorbeeld door referenties van eerdere opdrachtgevers en de manier waarop je je online profileert. Op je socials, met blogs waarin je je expertise deelt, etc. Laat zíen wat je kan!
3| Wat voor soort opdracht/opdrachtgever is het?
Grote bedrijven hebben vaak meer budget beschikbaar dan kleinere. Hier kun je je tarief dus op aanpassen. En ook het soort opdracht speelt mee tijdens de onderhandeling. Moet iets bijvoorbeeld snel af? Dan kun je je tarief verhogen.
4| Kom als eerste met een voorstel
Zorg ervoor dat je de eerste bent die met een offerte of voorstel komt. Dan bepaal je namelijk meteen het uitgangspunt voor de onderhandeling.
5| Geef geen korting!
Dit is een punt die we zelf ook ter harte moeten nemen: geef nooit korting. Vooral wanneer we elkaar als ondernemers onderling helpen, is het geven van korting verleidelijk. Toch is het slimmer om dit om te buigen naar een ander extraatje. Bied bijvoorbeeld een extra gesprek aan om even te sparren voor hetzelfde geld. Zo hebben beide partijen een goed gevoel over de onderhandelingen.
6| Verhoog je prijzen
De energieprijs wordt elk jaar hoger, de boodschappen duurder en dan hebben we het nog niet over de kinderopvang gehad… Jouw tarief gaat dus ook elk jaar omhoog. Ook voor vaste opdrachtgevers. Breng dit gewoon als een feit. Net zoals de rest van de wereld doet in januari.
7| Grijp je kans
Hou altijd je ogen open voor de interessante, écht goed betaalde klussen. Komt er eentje voorbij? Grijp dan je kans! Soms moet je zelf in actie komen en niet afwachten of je ervoor gevraagd wordt.
8| De psychologie van prijzen
Ons brein werkt soms op een andere manier dan je misschien verwacht. Zo geldt bijvoorbeeld de ‘regel van drie’. Bij drie keuzemogelijkheden vindt het brein het fijn om te kiezen en heeft het geen keuzestress. Verkoop je diensten? Biedt dan drie soorten pakketten aan. Verkoop je producten? Geef dan drie mogelijkheden om uit te kiezen. Lees ook de blog die we schreven over het boek ‘Veranderen voor luie mensen‘; over hoe ons brein werkt en hoe je hier in je bedrijf op kunt inspelen.
9| Andere verdienmodellen
Als je werkt met een standaard uurtarief, kan dat soms voor gedoe zorgen. Discussies over de tijd die je aan iets hebt besteed bijvoorbeeld. Onderzoek daarom ook eens andere soorten verdienmodellen. Werken op no-cure-no-pay basis bijvoorbeeld, met een vast abonnement of op projectbasis. Dit kan soms veel lucratiever zijn dan werken met een uurtarief.
10| De details komen later wel
Vooral als je zin hebt om aan een opdracht te beginnen, heb je misschien de neiging om het al over allerlei details te gaan hebben. Wacht hier nog even mee totdat jullie het eens zijn over de te leveren goederen of diensten en de prijs. Als de basis staat, komen de details!
11| Denk er rustig over na
Tot slot: je hoeft niet meteen te beslissen. Neem gewoon de tijd om rustig over de opdracht en het bod van de opdrachtgever na te denken. Want van een overhaaste beslissing krijg je misschien wel spijt.
Meer lezen over money mindset en je geld op een slimme manier inzetten? Lees dan eens onze blogs ‘5 boeken voor een gezonde money mindset‘ en ‘Favourite book: Profit First‘.
Gebruikte bronnen:
Boeken over onderhandelen
IJs verkopen aan Eskimo’s
Dit boek is al jarenlang een bestseller. Wat geeft persoonlijke overtuigingskracht? Wat maakt ideeën overtuigend? Overtuigen lijkt pure magie, maar wordt in dit boek feilloos ontrafeld tot één geheim. Pacelle van Goethem beschrijft in dit boek precies wat nodig is om onweerstaanbaar te worden.
Onderhandelen voor vrouwen
Dit boek leert je hoe onderhandelen leuk wordt. Met een goede voorbereiding, de juiste strategie en het inzetten van je vrouwelijke kracht zul je krijgen wat je wilt. En wat misschien nog wel belangrijker is: je speelt het spel met plezier!
Alles is onderhandelbaar
In ‘Alles is onderhandelbaar’ spoort Meg Myers Morgan lezers aan om nú actie te ondernemen. Met humor en de nodige zelfspot is Morgan niet bang tegen heilige huisjes aan te schoppen; vrouwen moeten vergeten te proberen ‘alles te hebben’, want de praktijk leert dat dat niet zal lukken. In plaats daarvan raadt zij aan om slim te navigeren tussen de verlangens, verwachtingen en eisen van het leven.
In deze blog staan affiliate links. Mocht je via zo’n link iets kopen, dan krijgen wij een kleine commissie.